![پادکست پارسی](/images/logo.png#joomlaImage://local-images/logo.png?width=823&height=204)
![RadioHengam - E2- Shab,Sokoot,Kavir](https://podcastpersian.ir/images/cover/10.jpg)
RadioHengam - E2- Shab,Sokoot,Kavir
- سنتی ایرانی
- 48:20
- پنج شنبه, 04 اسفند 1401
خواننده :
پادکست : اپیزود دوم: نگاهی تحلیلی-زیباییشناختی به آلبوم شب، سکوت، کویر به آهنگسازی کیهان کلهر براساس مفاهیم حکمت اشراق سهروردی
دسته : سنتی ایرانی
مرجع : این فایل از سایت شنوتو shenoto.com فراخوانی شده و پخش می شود و تمام امتیاز آن برای سایت مرجع محفوظ است.
نگاهی به آلبوم موسیقی شب، سکوت، کویر به آهنگسازی کیهان کلهر و آواز محمدرضا شجریان (سال انتشار 1377)
تعریف زیبایی به عنوان یک متغیر کیفی که بیشتر به ذوق و سلیقهی افراد مربوط میشود همواره دشوار بوده و در طول تاریخ بسیاری از بزرگان فلسفه به این موضوع پرداختند. سهروردی در تعریفش از زيبايی، واژة حُسن را بهكار برده و حُسن را برابر با کمال دانسته؛ یعنی هر چیز که کاملتر باشد زیباتر است. چیزی که همه را شيدای خود میکند و به دنبال خودش میكشاند؛ همان که دلهای ما را شیفتهی نغمات الهی میکند و مشتاقِ آن مکان ازلیِ پر از آرامشی که انگار روحمان به آنجا تعلق دارد و هوای بازگشت به سرش میزند. (سهروردی،1375، ج3، 284).
میشود برای جمعبندی عناصر مهم تحلیل آلبومِ این بخش گفت که اساساً کمال و حفظ سلسله مراتب در اثر موسیقی اهمیت زیادی دارد و اگر هنرمند بتواند با اشراف به ردیف موسیقی دستگاهی از قوهی خیالش در جهت خلق اثر موسیقی استفاده کند میتواند به این موسیقی رنگ و بویی مناسب با حال و احوالات فلسفه اشراق بدهد و در کارش معنایی فراتر از دغدغههای مادی امروزی ایجاد کند که باید با دل، کشف و رمزگشایی شود. بیخود نیست مولانا در اشعارش مدام از موسیقی سخن به میان میآورد و موسیقیِ اصیل را با ایمان و شهادت برابر میداند و میگوید:«علم موسیقی بر من چون شهادت است؛ چون مؤمنم شهادت و ایمانم آرزوست.»
نویسنده: محمدرضا عزیزی
گوینده و سردبیر: فاطمه گلینمقدم
تهیه کننده: محمد ممیوند
با حمایت: مجموعه پرشینساز
اسپانسر رادیو هنگام: مجموعه پرشینساز
تعریف زیبایی به عنوان یک متغیر کیفی که بیشتر به ذوق و سلیقهی افراد مربوط میشود همواره دشوار بوده و در طول تاریخ بسیاری از بزرگان فلسفه به این موضوع پرداختند. سهروردی در تعریفش از زيبايی، واژة حُسن را بهكار برده و حُسن را برابر با کمال دانسته؛ یعنی هر چیز که کاملتر باشد زیباتر است. چیزی که همه را شيدای خود میکند و به دنبال خودش میكشاند؛ همان که دلهای ما را شیفتهی نغمات الهی میکند و مشتاقِ آن مکان ازلیِ پر از آرامشی که انگار روحمان به آنجا تعلق دارد و هوای بازگشت به سرش میزند. (سهروردی،1375، ج3، 284).
میشود برای جمعبندی عناصر مهم تحلیل آلبومِ این بخش گفت که اساساً کمال و حفظ سلسله مراتب در اثر موسیقی اهمیت زیادی دارد و اگر هنرمند بتواند با اشراف به ردیف موسیقی دستگاهی از قوهی خیالش در جهت خلق اثر موسیقی استفاده کند میتواند به این موسیقی رنگ و بویی مناسب با حال و احوالات فلسفه اشراق بدهد و در کارش معنایی فراتر از دغدغههای مادی امروزی ایجاد کند که باید با دل، کشف و رمزگشایی شود. بیخود نیست مولانا در اشعارش مدام از موسیقی سخن به میان میآورد و موسیقیِ اصیل را با ایمان و شهادت برابر میداند و میگوید:«علم موسیقی بر من چون شهادت است؛ چون مؤمنم شهادت و ایمانم آرزوست.»
نویسنده: محمدرضا عزیزی
گوینده و سردبیر: فاطمه گلینمقدم
تهیه کننده: محمد ممیوند
با حمایت: مجموعه پرشینساز
اسپانسر رادیو هنگام: مجموعه پرشینساز
-
پخش
- 5
- 3.3